"הכה את המומחה" – מדידות לצרכי ארנונה

מעת לעת נציג את אחד המומחים שלנו וניתן לו להציג דילמה ופתרונה בנושא מסויים, והפעם "מדידות לצרכי ארנונה" מאת אלכסיי רומנוב, מודד, חברת אראלים נכסים בע"מ.

"אחת הבעיות החוזרות שיצא לי לפגוש לאורך השנים אצל הרבה חברות מסחריות הינה שמנהלי פרויקט הבינוי, האחראים על שיפוץ והסבת מבנים, אינם מכניסים את תכנון מס הארנונה לגאנט הפרויקט. בדרך כלל, הם כלל אינם מודעים לכך שבאמצעות תכנון נכון יוכלו לחסוך בתשלומי ארנונה"

מאמר זה יעסוק בשיטה בה נקבע גודל דירה או נכס עסקי לצרכי ארנונה, כאשר קיים שוני בשיטת המדידה בין רשות מקומית אחת לשנייה. קיימות בארץ 257 רשויות מקומיות ויש מספר שיטות מדידה. לצרכי רישוי בניה שיטת המדידה היא אחרת לגמרי.


הארנונה נקבעת ליחידת שטח (מ"ר) של דירה או נכס עסקי, על-פי התעריף ליחידת שטח. גודל הנכס לצרכי ארנונה, נקבע לפי שיטת החישוב של הרשות המקומית. על-פי המצב המשפטי במדינת ישראל, אין שיטת חישוב גודל נכס אחידה. האם יש למדוד לפי שטח רצפה (נטו) או שטח כולל קירות חוץ ופנים? האם שטחים משותפים נכללים, כולם או חלקם?


כך לדוג' בעיריית תל אביב המדידה היא שטח הרצפה בלבד (נטו נטו), בעיריית ירושלים שטח הרצפה בלבד (נטו נטו) עיריית פתח תקווה שטח רצפה + קירות פנים ושטחים משותפים (נטו ברוטו).


בחלק מהרשויות המקומיות ניתן לקבל את נתוני המדידה לחיוב ממחלקת הארנונה ברשות, אך בדרך כלל עדיף שבעל נכס יבדוק תחילה בעצמו את גודל הנכס שלו לפני פניה לעירייה, כדי שלא יופתע לרעה. אנו בחברת "אראלים" בודקים את המדידה שביצעו מודדי הרשות המקומית ולעיתים רבות אנו מגלים כי המודדים מטעם העירייה לא מדדו ע"פ השיטה שהם אמורים לפעול ויצרו חיוב יתר, או לעיתים גם חיוב חסר.


מקרים לדוגמא:


1. באחד מסניפי הבנקים שאנו מטפלים בהם, התקבלה דרישת תשלום לתוספת שטח של מעל 100 מ"ר בסיווג בנקים, ובתחולה רטרואקטיבית של 7 שנים. נציין כי תעריף הארנונה לבנק הינו 1114 ₪ למ"ר לחודש. הנכס נמדד על ידינו ונמצא שכ – 40% מתוספת השטח הנדרשת הינה בגין חלל הצמוד למבנה אך חיצוני לו, ואינו מוחזק כלל על ידי הבנק. ממצאים אלו הועברו למשרד עו"ד של הבנק, ובהתבסס על ממצאינו הביא לביטול של כ- 40% מהדרישה והפחתת החיוב במאות אלפי ₪.


2. לקוח אחר שלנו היה משוכנע שהוא מחויב ביתר וביקש לפנות לעירייה. מדידה שערכנו הראתה כי הלקוח לא חויב על גלריה ושטחים משותפים לפי שיטת המדידה של הרשות המקומית ולמעשה הוא חויב בחסר גדול. כך הוא לא פנה לעירייה וחסך לעצמו ארנונה בשלב זה.

 

הכותב אינו משפטן המוצג בחוות דעת זו הינו מידע כללי בלבד ואין בו כדי להוות יעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר אינו נושא באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית פרטנית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

 

Call Now Button דילוג לתוכן